Campfire

Ny som ledare

På den här sidan har vi sammanställt de steg du som ny ledare behöver göra för att komma igång med ditt ledarskap och våra digitala verktyg.

Har du några som helst frågor, hör av dig till din avdelningsledare.

1. Ansök om medlemskap

Registrera dig som medlem genom att fylla i informationen på sidan Bli scout.
Om du vet vilken avdelning du ska vara på så får du gärna ange det i ”övrig information”, det hjälper vår medlemsregistrerare.

2. Godkännande som medlem

Meddela din avdelningsledare att du fyllt i anmälningsformuläret, avdelningsledaren kontaktar medlemsregistreraren som godkänner dig som medlem.

3. Beställ registerutdrag

Alla ledare inom scouterna måste, var tredje år, visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.
Beställ ditt utdrag hos Polisen, begär utdrag.
När det kommer ska det visas upp för en registerutdragsansvarig ledare.

4. Scoutnet

Scoutnet är scouternas medlemsregister. Scoutnet, och ScoutID, används för inloggning på diverse olika scouttjänster. Du beställer ut lösenord på denna sida.

5. Google Workspace

Alla som är ledare i vår scoutkår får en e-postadress av typen fornamn.efternamn@nykopingsscoutkar.se, i Google Workspace har vi även dokumentation och mötesplaneringar m.m.
Första gången du loggar in måste du bestämma ett lösenord, säkerhetskod kommer skickas via SMS till det mobilnummer du angett i Scoutnet.
(Ange e-postadress, nästa, ”Jag har glömt lösenordet”, ”Testa ett annat sätt”, Ange ditt mobilnummer och tryck skicka. Uppge koden som kommer via SMS)
Du når vår Google Workspace på filer.nykopingsscoutkar.se.

6. Trygga möten

Alla ledare måste, var tredje år, gå den obligatoriska webbkursen Trygga möten.
Första gången du ska göra kursen trycker du på ”Glömt ditt lösenord?”. E-postadressen du ska ange är den e-postadress som i Scoutnet är angiven som primär e-postadress.